Wat is een brandboek en waar is het goed voor?

Daar is hij dan, een prachtige huisstijl wat volledig bij jou als ondernemer en je bedrijf past. Maar wat moet je hier nu mee, en hoe bewaak je de branding samen met je werknemers?

Hiervoor is het brandbook ook wel huisstijlhandboek of styleguild in het leven geroepen. Veel bedrijven missen dit belangrijke document. Het is hét middel om huisstijl op de juiste manier te gebruiken.

Wist je dat een design 10x langs eenzelfde persoon moet zijn geweest om onbewust herkenbaarheid te creëren? Als dit design alle keren verschild van kleur, vorm of lettertype duurt dit proces langer.

Hieronder leg ik je uit wat de toegevoegde waarde is van een brandbook en hoe je het moet gebruiken.

Wat is een brandbook?
Een brandbook is een samenvatting van de huisstijl gebundeld in een digitaal boek (pdf of powerpoint). Hierin staan ‘regels’ hoe je gebruik moet maken van alle elementen binnen je huisstijl. Door dit goed te hanteren bewaak je de huisstijl en zal het geen ratjetoe worden. Daarnaast is het handig om je personeel er mee te laten werken of om te delen met een nieuwe werknemer. Door de ‘regels’ van een brandbook te hanteren zal je huisstijl een constante kwaliteit behouden. Dit brengt herkenbaarheid bij je klanten en potentiele klanten.

Hoe zit een brandbook in elkaar?
Een brandbook is custom-made per bedrijf of merk en kan zo uitgebreid als nodig is worden gemaakt. Bij een kleine onderneming zal het een pdf zijn met de basiselementen van de huisstijl. Dit wordt gevormd door een beeldmerk, kleurgebruik, vaste lettertypes en grafische elementen.

Bij grote bedrijven zal het een stuk uitgebreider zijn met misschien wel; De tone-of-voice, quote gebruik, bedrijfsprofiel en communicatierichtlijnen.

Dan heb je daarna nog een categorie en dan wordt zelfs de geschiedenis en visie en missie verwoord. Dit kan heel handig zijn voor grote bedrijven met 25+ werknemers. Hierdoor kunnen alle werknemers en nieuwe werknemers op de hoogte worden gehouden van de branding.

Hoe gebruik je een brandbook?
Dit is vrij eenvoudig. Alle uitingen die er gemaakt worden moeten aan de regels voldoen die in het brandbook staan. In het begin zal het even wennen zijn maar wanneer je er vaker mee werkt wordt het makkelijker en zitten de ‘regels’ automatisch in je gebruik.

Zo gebruik je gewoon overal dezelfde lettertypes die in de brandbook staan. Maak een pallet met de kleuren die in het brandbook staan. Wijk hier ook niet vanaf. Hierdoor krijg je een mooie gelijke uitstraling.

Dus bij het op de juiste manier gebruiken van je brandbook krijg je meer herkenning en zal je een constante uitstraling hebben naar jouw klanten en potentiële klanten.

Gratis

Interesse naar handige
tips and tricks?

Diensten

Benieuwd naar wat ik voor
jou kan betekenen?

Over mij

Benieuwd naar het gezicht
achter Zuiverwerk?